
lindqvist 2022.
Välkommen tillbaka, käre vän.
Lindqvistpallen. Från1950-talet och framåt en oumbärlig trotjänare i nära på varje nordiskt hem. Efter en paus på ett halvt sekel är tiden inne för en efterlängtad comeback. En mindre uppgradering är det enda som skiljer den nya serien från 50-talsmodellen. I övrigt har ingenting förändrats. Och varför skulle det? Den robusta designen, de rundade formerna, hållbarheten, allt finns där. Helt igenom svensktillverkad, precis som under storhetstiden.
Generation II. Den nya serien.
-
Klassisk krom
-
Mattsvart pulverlack
Legendarisk design i svenskt stål.
Varumärket Lindqvist var en drivande kraft bakom Swedish Modern, designtrenden som fick sitt definitiva genombrott under Stockholmsutställningen 1930. Kända formgivare som Estrid Ericson och hennes medarbetare Josef Frank var tongivande för stilen som kännetecknas av rena linjer och funktionalism.
Lindqvist var en kollektiv kraft för nytänkande och innovation. Som föregångare för svenska stålrörsmöbler bidrog man till att modernisera och förbättra både hem- och arbetsmiljöer under flera decennier. Idag betraktas Lindqvistpallen av många som en symbol för det moderna nordiska hemmet, jämförbar med stilikoner som Bruno Mathson och Arne Jacobsen.
Legenden lever vidare.
Historien fortsätter i samma anda: innovation, designkänsla, kvinnligt ledarskap och helsvensk tillverkning. Då som nu.
Verkstads AB Lindqvist (VABL). Under sin tid Sveriges ledande tillverkare av stålrörsmöbler och kontorsinredning för det privata och offentliga rummet. Stilen var modernt 50-tal, med tidstypiska mjuka linjer, hög ytfinish och ergonomisk design.
När företagets visionär och grundare, Tore Lindqvist gick bort 1959, endast 53 år gammal, tog hans enda dotter Inger över VD-posten. Nyss fyllda 23 blev hon Europas yngsta kvinnliga företagsledare för en storkoncern.
Ny generation, ny satsning.
2022. Det klassiska varumärket Lindqvist återuppstår i ny upplaga med Ann Linderoth, dotter till Inger, som VD. Relanseringen av Lindqvistpallen är varumärkets första ansats på 70 år.
Inger Lindqvist, VD 1959
Step on it.
Beställ ditt exemplar ur den nya serien Lindqvistpallen, Generation II.
Den första på 70 år.